Czy w Polsce można liczyć na fachową pomoc przy zakupie antyków? Ile kosztuje ekspertyza dzieła sztuki i od czego jest uzależniona? Rozmawiamy z Adamem Konopackim, wybitnym ekspertem oraz znawcą rynku sztuki.
Historia i sztuka
Jak na pierwszy rzut rozpoznać falsyfikat?
Jak rozpoznać falsyfikat
Falsyfikaty są najgroźniejszym przeciwnikiem kolekcjonera. Kapitał zainwestowany w niepewny obraz to nie tylko strata finansowa, to również uszczerbek na reputacji. Problem ten nie dotyczy wyłącznie segmentu rynku „starego” malarstwa, ale dotyka również malarstwa artystów żyjących.
PARSZYWE SREBERKO
Dlaczego Hiszpanie obawiali się, że platyna zostanie wykorzystana do fałszowania złotych monet?
Magia klejnotów
Antyczna biżuteria jest przede wszystkim niepowtarzalna. To znaczy była indywidualnie zaprojektowana i wykonana zwykle w jednym egzemplarzu, na ogół ręcznie, choć wcale nie prymitywnie i nie bez wykorzystania różnorodnych technik jubilerskich. Nie stwarzała technicznych trudności dawnym jubilerom obróbka platyny, a pod koniec lat 30. XX w. zaczęło się już pojawiać i białe złoto.
O autentyczności obrazów
W 1985 roku okazało się, ze portret na pewno malował ktoś inny niż Rembrandt, nie wiadomo kto. Eksperci od wycen rynkowych natychmiast obniżyli teoretyczną wartość obrazu z 20 milionów DM, do około jednej dwudziestej tej ceny, czyli do jednego miliona.
ORYGINAŁ, KOPIA, NAŚLADOWNICTWO, FALSYFIKAT
Tytułowe problemy dotyczą wszystkich dziedzin sztuki i ważne są dla różnych środowisk. Interesują prywatnych kolekcjonerów i nabywców, muzea czy nawet towarzystwa ubezpieczeniowe, gdyż od nich uzależniona jest możliwość przebywania z prawdziwym wytworem danego artysty lub epoki, związane z tym przeżycia estetyczne a także, co nie jest bez znaczenia, ich rynkowa cena. W nauce dochodzi jeszcze aspekt poznawczy. Na niego właśnie chciałbym zwrócić uwagę, jednak ze szczegól-nym uwzględnieniem meblarstwa.